dinsdag 20 augustus 2013

 
Gisteren stond mijn hele facebook timeline vol met foto's van kindjes die (weer) naar school gingen. Foto's van blije kinderen en reacties van enthousiaste en trotse mama's. Bij het zien van die foto's kon ik alleen maar denken aan Hayley haar eerste schooldag. Nog even wachten en dan is het zover. Ze is er aan toe en ik ook.
 
Van de week had ik een gesprek met mijn beste vriendinnetje. Zij kwam met het idee een soort van pre-school te gaan doen met Hayley. Ik zie haar idee wel zitten. Thuis gaan we dan alvast oefenen met letters, cijfers en kleuren. Ik zal van de week eens kijken wat ik allemaal kan halen. Leuke en leerzame idee├źn zijn van harte welkom mama's!

Bij toeval viel vandaag dit boekje op de deurmat. Een kado van Nick Jr.! Een betere timing kon gewoon niet. Hayley begon enthousiast met het boekje te zwaaien en ik moest het dan ook meteen voorlezen.

Het boekje is ook een goede voorbereiding voor de eerste schooldag. En ook leren ze weer wat woordjes en zinnetjes in het Engels.

Omdat we helemaal in de schoolsfeer waren vanmorgen hebben we op haar kamer een schooltje gemaakt. Van de Hello Kitty lego hebben we tafels en stoelen gemaakt en de Little Petshop ging naar school. Hayley zit ondertussen nogsteeds te spelen met haar schooltje en zo heb ik even rust. Ja ik zie dat wel zitten die schoolperiode. Eerst maar eens beginnen met de pre-school, dan kunnen we ons samen voorbereiden op een hele nieuwe periode.
Hoe bereid(de) jij je kindje voor op school?
 
Categories:

5 opmerkingen:

  1. Leuk idee om haar zo voor te bereiden met de lego! Ik heb het vooral gedaan met het voorlezen van boekjes:)... gezellig zo nu en dan even langs haar nieuwe school lopen (en dan vooral tijdens de pauzemomenten)... het zelfstandig aan en uitkleden, schoenen/jas aan doen ..maar ook een hele happening gemaakt met het kopen van een schooltas, schooldrinkbeker, fruit/brood bakje, gymschoenen, naamstickers etc. ... En aangezien mijn kleine naar een daltonschool gaat alvast voorbereidt dat ze een 'maatje' krijgt maar ook veel uitleg gegeven over de 'drukte en heel veel kinderen', kinderen die soms niet zo leuk zijn en ruzie maken en zelfs kunnen slaan en schoppen (daar was ze heel erg van onder de indruk)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tof!!
    Wij zijn een boekentasje gaan kopen en hebben toen een aftelkalender gemaakt zodat ze kon zien wanneer de grote dag was.
    Achteraf bekeken had ik bij de dochter teveel de nadruk gelegd op lettertjes, cijfertjes en boekjes waardoor de teleurstelling groot was toen ze ontdekte dat ze nog niet ging leren lezen. Maar hier starten ze op 2,5 jaar.
    Het zelf leren aandoen van de jas hebben we ook geoefend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool! Ik ben zelf nog lang niet zover met Olivia (van 10 maanden haha), maar ik deel bovenstaande mening: kijk uit met te veel letters en cijfers. De kleuterklas doet dat nog niet zo, meer het samen knutselen - voorlezen in een kringetje, zelf je broek omlaag en weer vastdoen met plassen - jas en schoenen aan met naar buiten gaan enzo. Ik heb vroeger samen met een vriendin mijn zusje alvast 'les' gegeven: wat wij leerder in groep 4, kreeg zij al in groep 1 van ons zeg maar. Uiteindelijk heeft ze toen een kleuterjaar overgeslagen, maar achteraf was ze dus altijd bijna 1,5 jaar jonger dan de rest vd klas - ook niet heel leuk. Maar superfijn dat Hayley straks lekker naar school kan - alleen onwijs wennen voor jou, die stilte in huis en haar wegbrengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed idee om vast een beetje voor te bereiden. Wanneer mag ze echt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuke voorbereiding! :D En die foto is zo lief.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!