zondag 2 februari 2014

Eind vorig jaar kreeg ik een mailtje van VROUW magazine van de Telegraaf of ik wilde meewerken aan een kleine reportage voor het tijdschrift over thuisblijfmoeders. Helemaal leuk natuurlijk. We hielden een telefonisch interview en een aantal weken later verbouwde een fotograaf mijn huis en zaten Hayley en ik in de make-up.

Gisteren toen we naar huis reden vanaf mijn ouders zei Pablo "Ik heb een verassing voor je. Je ziet thuis wat het is." Ik had geen idee wat het zou zijn. Dat het magazine in februari zou uitkomen, was ik een beetje vergeten. Eenmaal thuisgekomen had Pablo het tijdschrift uitgestald op de bar, helemaal leuk.

Hierbij het interview:

'Mijn man zei: blijf jij maar lekker thuis'

Leeftijd: 27. Woonplaats: Almere. Relatie: Getrouwd. Kinderen: dochter Hayley (4 jaar), zoon Hayden (9 maanden). Opleiding: propedeuse HBO toerisme aan de hoge school In Holland.           

Ik ben gestopt met studeren...“Toen ik zwanger was. Ik was toen 21 en studeerde toerisme aan de hoge school in Holland. Mijn droom was om later veel te reizen en kinderen te helpen in Afrika. Ook wilde ik dolgraag moeder worden. Zeker toen ik mijn man ontmoette. Hij is tien jaar ouder en was veel volwassener dan de jongens van mijn eigen leeftijd. Met hem wilde ik settelen. Dat voelde ik gewoon. Hij wilde ook kinderen... ik werd zwanger en ben gestopt met studeren.'

Van de reacties in mijn omgeving...'Schrok ik enorm. Toen ik in de klas vertelde dat ik zwanger was, leek het wel of ik een besmettelijke ziekte had. Ook mijn vriendinnen begrepen er niets van. Ik moet er niet aan denken om de hele dag thuis te moeten zitten, zeiden ze. Alsof je daartoe verplicht bent met een kind!
Ik heb gewerkt tot... “De 27ste week van mijn zwangerschap. Een bijbaantje in een restaurant. Na de bevalling zijn mijn man en ik beiden een paar maanden thuis gebleven. Hij wilde een eigen rijschool beginnen en ging daar een opleiding voor doen. Ik heb hem daarin gesteund door na de bevalling het geld binnen te brengen met werk in de horeca. Dat was best vermoeiend. Dus toen hij eenmaal zijn eigen rijschool had en zei dat het nu mijn beurt was om thuis te blijven, vond ik dat geweldig. Hij verdiende genoeg. Het had helemaal geen zin meer voor mij om te werken. Letterlijk zei hij: blijf jij maar lekker thuis.”


Werken en kinderopvang... “Is voor ons beiden geen

optie. Onze kinderen beschouwen we bijna als porselein zo kwetsbaar. Het heeft zelfs twee jaar geduurd voordat ze bij mijn ouders mochten logeren.
Schuldig voel ik me… “Helemaal niet. Ik heb geen moment spijt van mijn beslissing om te stoppen met studeren en werken.”
Mijn oude vriendinnen...”Zie ik bijna niet meer. Ze leiden zo'n ander leven. Ze vroegen me op het laatst ook nooit meer mee voor het stappen, want ze dachten: Elise wil toch niet mee nu ze moeder is. Ik ben in de loop der jaren van vriendinnengroepje geswitcht en ga nu meer om met vrouwen die ook kleine kinderen hebben, of het in ieder geval leuk vinden dat ik kinderen heb.'
Ooit weer aan het werk... 'Dat is wel de bedoeling. Als de kinderen naar school gaan, wil ik weer in de horeca iets gaan doen. Maar voorlopig geniet ik nog volop van het moederschap. Dit is wat ik altijd wilde. Daar zet ik alles voor opzij. Gelukkig heb ik een man die dit financieel mogelijk maakt. Hij begrijpt me volledig dat ik voor het gezin kies.'


Ik ben heel blij met de publicatie, de foto's zijn super geworden. Voor Hayley is dit al haar derde print en ook Hayden staat al voor de tweede keer in zijn leven in de media. Hartstikke gaaf.
 
 
Categories:

7 opmerkingen:

  1. Je hebt groot gelijk. Als het kan waarom niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies! Al denk ik dat er genoeg vrouwen zijn die er niet aan moeten denken. Ik ben best een huismus, ben graag thuis.

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Wat een vooroordeel en compleet nutteloze reactie...
      Of je wereldje klein wordt ligt compleet aan jezelf!

      Verwijderen
  3. Leuk artikeltje...om trots op te zijn:)!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk zeg, mooie fotos ook. Heel goed bewaren 😊

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!