vrijdag 22 augustus 2014

 
Een aantal weken geleden werd ik benaderd door het tijdschrift: Mijn Geheim. Voor de nieuwe editie waren ze op zoek naar een moeder die foto's van haar kinderen op internet plaatst zonder bezwaar. En inderdaad ik ben zo'n moeder. Ik heb natuurlijk mijn blog en de sociale media waar ik veel op deel over mijn kinderen. Maar niet iedere ouder is daar zo makkelijk in als ik. Zo zochten ze ook een moeder die absoluut geen foto's van haar kinderen op internet zet.

Deze twee meningen zijn tegenover elkaar gezet in het magazine. Moeder Merel zet absoluut geen foto's van haar kinderen op internet. 'What happens on the internet, stays on the internet,' zegt ze onderaan het artikel. Ze heeft absoluut een punt. Ik heb er dan ook alle respect voor als ouders besluiten geen foto's te plaatsen op internet van hun kinderen. Dat ik veel deel betekend niet dat ik er automatisch vanuit ga dat iedereen dat doet. Zo zal ik nooit foto's van mijn nichtje delen, omdat mijn zus dat absoluut niet wilt.

Al ken ik ontzettend veel moeders die foto's van hun kinderen delen. Honderden moeders op instagram en Facebook delen dagelijks foto's van kinderen die naar school gaan, baby's in de box, baby's aan de borst, kinderen die spelen, een kind met een net behaald zwemdiploma en ga zo maar door. Alles komt voorbij. En waarom? Gewoon omdat we trots zijn, denk ik maar dan. Ik kan me geen andere reden bedenken waarom je de foto's als moeder zou delen. Je bent gewoon trots en je wilt laten zien op wie en waarom je zo trots bent.

Terwijl de ene moeder alleen maar trots is, denkt de andere moeder meer aan de negatieve gevolgen van het plaatsen van foto's. Zoals pedofielen en eventueel misbruik van foto's. Echt, ik denk er ook weleens aan. Maar ik zet heel snel die gedachte op zij. Ik denk liever niet al te diep na daarover. Al let ik wel op dat ik geen foto's deel die te bloot zijn. Ook al deel ik veel, ik heb wel mijn grenzen.

Nou goed, twee verschillende moeders, twee verschillende meningen. De ene deelt en de ander niet. Wat voor moeder ben jij? Show jij je kids op internet?

6 opmerkingen:

  1. Hier plaats ik ook foto's, maar inderdaad niet te bloot. Waarom deel ik, omdat ik idd iets wil delen met andere mensen.... moet er wel bij zetten dat ik geregeld de geplaatste foto's op Facebook, instagram en Twitter verwijder. ....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wij delen sporadisch foto's. Niet met de gedachte van "je weet nooit wie het ziet"... Maar meer met de gedachte: vinden je kinderen dat over 16 jaar ook nog leuk... Antwoord als ik kijk naar mezelf en hoe ik op mijn 16e over mijn kinderfoto's dacht?!: "Mam, dat kan echt niet hoor ik schaam me zo!". Ik ben ergens heel blij dat ik in het tijdperk ben groot geworden dat dit soort dingen er gewoon niet waren. Maar goed ieder zijn ding.

    Ik moet er wel bij zeggen, ik vind het leuk hoor om foto's van andere te zien. Maar er zijn mensen (en nee Elise daarmee bedoel ik jou niet) die ongeveer elke stap van hun kind op sociale media zetten en dat vind ik dan wel weer storend....
    Van die mensen waarbij je als je dan na een dag op je nieuws overzicht kijkt dat je eerst langs 60 foto's moet scrollen voordat je weet wat anderen gepost hebben... Maar ook dat moet ieder voor zich zelf weten natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook weinig.... FB is helemaal geblokt (alleen vrienden)... en ik mail zo nu en dan nog wel eens wat fotootjes naar vrienden over de e-mail...maar dat allemaal privé... en zo heel nu en dan wil ik nog wel eens een fotootje inzenden om iets te winnen (en win 9 van de 10x dan ook nog;))... en natuurlijk niks wat ook maar enigszins bloot/naakt is....wel schrik ik voortdurend van de vele hoeveelheid foto's die gedeeld worden van kinderen, waar ook soms naakt te zien is.... laatst zelfs een kruitvat 'online' fotoboek die mensen op de site konden zetten...met 'pagina' grote foto's van naakte spelende kinderen op het strand (was een vakantieboek van iemand)...echt bizar dat mensen daar niet over nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi artikel. Ik heb ook een blog waar ik foto's van mijn kinderen deel. Ik ben me daar heel bewust van. Daarom gebruik ik niet hun echte namen, zodat ze niet "googlebaar" zijn. Ik let ook op met welke foto's ik plaats.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat grappig dat ze daar ook informatieve artikelen voor hebben! Ik dacht dat er alleen maar ervaringsverhalen in stonden.

    Ik plaats soms wel foto's van mijn kinderen maar ben wel heel selectief.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Via mijn blog, Facebook en instagram show ik dochterlief op internet. Op Facebook alleen voor vrienden, instagram is alleen te volgen na verzoek en op mijn blog enkel kleine foto's met lage resolutie zonder link om het kopiëren te bemoeilijken. Ook ik deel liever geen foto's met veel bloot.

    BeantwoordenVerwijderen

Subscribe to RSS Feed Follow me on Twitter!